Podczas ostatniego spotkania CARACAL (1-2 lipca 2019) Komisja poddała pod dyskusję m.in. zmieniony projekt regulaminu przyszłych spotkań CARACAL – Rules of Procedure (dokument w załączeniu). Z perspektywy przemysłu wnosi on wiele pozytywnych kwestii, a mianowicie:
- niezmieniona rola obserwatorów CARACAL (tj. A.I.S.E., DUCC, itp.),
- dokumenty CARACAL (dokumenty przed posiedzeniem, protokoły, dokumenty po posiedzeniu) dostępne publicznie,
- przebieg spotkań CARACAL dotyczących CLP w sesji otwartej (tj. obserwatorzy CARACAL będą mogli domyślnie uczestniczyć w spotkaniu).
Jednak w następstwie publikacji dokumentu Komisji kilka państw członkowskich przedstawiło uwagi (w załączeniu), które:
- nie popierają domyślnych sesji otwartych CLP podczas spotkań CARACAL
lub
- proponują wprowadzenia spotkań wyłącznie dla państw członkowskich (jako podgrupy lub ograniczone spotkania).
Państwa członkowskie, o których mowa to: Belgia, Dania, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Włochy, Holandia, Hiszpania, Wielka Brytania. W szczególności komentarz Belgii (w załączeniu) otrzymał wsparcie od innych państw członkowskich (Francja, Holandia, Dania i Wielka Brytania). Polska nie zabierała głosu w tej dyskusji.
W związku z powyższym oraz obawą przemysłu w zakresie utraty transparentności procedowania w zakresie rozporządzenia CLP, w załączeniu przekazujemy Państwu stanowisko Stowarzyszenia (spójne ze stanowiskiem DUCC – w załączeniu), z uprzejmą prośbą o uwagi w terminie do 15 lipca, do godz. 12.00. Stanowisko zostanie następnie przekazane do Biura ds. Substancji Chemicznych, z prośbą o wsparcie naszych postulatów na ewentualnych dalszych etapach dyskusji.
W stanowisku Stowarzyszenia podkreślamy potrzebę:
- utrzymania otwartych sesji CLP w ramach spotkań CARACAL – możliwość nieograniczonego udziału ekspertów z branży
- zapewnienia pełnej transparentności dokumentów – brak anonimizacji podsumowań ze spotkań
- udziału w konsultacjach zmian załącznika VI rozporządzenia CLP na każdym etapie
Załączniki:
02 – SE_comments_CA_58_2019_CARACAL_Rules_of_procedure 04 – IT_comments_CA_58_2019_Caracal_RoPs 06 – DK_comments_CA_57_and_CA_58_2019_CARACAL_RoPs 08 – ES_comments_CA_58_2019_CARACAL_RoPs 09 – ES_comments_track_changes_CA_58_2019_CARACAL_RoPs 10 – SMEUnited_additional_comments_CA_58_2019_CARACAL_RoPs 11 – DE_comments_CA_58_2019_CARACAL_RoPs 12 – SK_comments_CA_58_2019_CARACAL_RoPs 13 – ClientEarth_comments_CA_58_2019_CARACAL_RoPs 15 – EEB_comments_CA_58_2019_CARACAL_RoPs 16 – FI_comments_CA_57_2019_CA_58_2019_CARACAL_RoPs_and_Delegated_Acts 17 – NL_comments_CA_58_2019_CARACAL_RoPs 18 – EL_comments_CA_58_2019_CARACAL_RoPs 20 – HU_comments_CA_58_2019_CARACAL_RoPs 24 – Cefic_comments_CA_58_2019_CARACAL_RoPs
19 – DUCC_comments_CA_58_2019_CARACAL_RoPs
32 – CA_58_2019_Draft_revised_CARACAL_Rules_of_Procedure (003)
Stanowisko PSPKiD CARACAL RoP_12.07.2019