Mówimy „idę zrobić pranie”, po czym wkładamy brudną odzież do pralki, dodajemy odpowiednią ilość środka piorącego (do prania białego lub kolorów) i wracamy do innych zajęć. Piorą za nas nowoczesne – energooszczędne pralki i innowacyjne proszki, płyny, żele, tabletki lub kapsułki – technika i technologia. Ostatnią niedogodnością jest rozwieszenie ubrań do wysuszenia i wyprasowanie.
Wykonując codziennie te rutynowe czynności zadajmy sobie pytania: czy wiemy, jak działają środki piorące, dzięki którym pozbywamy się brudu, z tkanin znikają plamy, a biel odzyskuje ładny odcień? Czy na pewno używamy ich prawidłowo? Czy wiemy, jak sprawić, by nasze pranie było ekonomiczne i przyjazne dla środowiska?
Spotkanie zorganizowane 17 listopada 2015 roku przez Polskie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków Czystości w restauracji „Pod Gigantami” tym razem poświęcone było nowoczesnym środkom do prania. Wykład o nich wygłosiła dr Anna Oborska – Dyrektor Generalny Stowarzyszenia.
– Pranie to z chemicznego punktu widzenia bardzo złożony i wieloetapowy proces – mówi dr Anna Oborska –Skutkiem dobrze przeprowadzonego prania jest nie tylko usunięcie zabrudzeń, ale także zapobieganie w procesie prania ponownemu osadzaniu się brudu.
Ale nie tylko usuwanie zabrudzeń jest zadaniem, które technolodzy poszukujący nowych receptur stawiają innowacyjnym środkom do prania. Dobry preparat powinien chronić kolory przed wyblaknięciem, wzmocnić biel, zmiękczać i chronić tkaninę. Ma dodatkowo być bezpieczny dla człowieka i środowiska. Czy ta długa lista wymaga jeszcze uzupełnienia?
– Producenci w ostatnim czasie wiele wysiłku wkładają w koncentrację środków do prania – mówi dr Anna Oborska – Celem tych działań jest opracowanie nowych skoncentrowanych produktów, których stosowanie znacznie zwiększy komfort konsumenta. Kupując produkt skoncentrowany może bowiem nabyć mniejsze, a więc lżejsze opakowanie, a wyprać taką ilość prania, jak dotychczas.
W chwili obecnej duża część proszków do prania jest już skoncentrowana tak, aby można było dozować nie więcej niż 75g, czyli 115 ml na jedno pranie.
Tu należy jednak mocno zaapelować do konsumentów: kupując produkt – nie porównujmy cen patrząc tylko na wielkość, czy wagę opakowania, bo nie ma sensu porównywanie ceny kilograma środka skoncentrowanego ze środkiem, który nie jest skoncentrowany. Patrzmy na ikonę załadunku prania podaną przez producenta na froncie opakowania.
Szukajmy na opakowaniu ikony przedstawiającej kosz na pranie, wypełniony ubraniami, na którym nadrukowana jest liczba, która oznacza na ile prań wystarczy opakowanie. Dzieląc cenę produktu przez tę liczbę otrzymamy informację o cenie jednego prania przy użyciu danego środka. Warto kierować się ceną za pranie, zamiast ceną za kilogram.
Jest jeszcze jeden istotny warunek wykorzystania dobrodziejstwa koncentracji: czytajmy uważnie etykiety! – w szczególności – informacje o dozowaniu środka. Tylko prawidłowe dozowanie preparatu da optymalny wynik. Dozujmy detergenty z nie mniejszą uwagą niż składniki przepisów, których używamy w kuchni podczas pieczenia, czy gotowania. Także podczas prania skrupulatność popłaci!
Polskie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków Czystości jest zaangażowane w międzynarodową kampanię Międzynarodowego Stowarzyszenia Producentów Mydeł, Detergentów i Środków Czystości A.I.S.E (the International Association for Soaps, Detergents and Maintenance Product) „Pierz mądrze – mniej znaczy więcej”. Hasłem kampanii zachęcającej do używania produktów skoncentrowanych jest: „Mniejsza paczka dla ciebie, wielki krok dla środowiska”. Więcej informacji o kampanii znajdą Państwo po adresem www.pierzmadrze.pl.
Na zakończenie przypominamy o ważnych zasadach bezpiecznego stosowania środków piorących:
- produkty przechowuj zawsze w miejscach niedostępnych dla dzieci
- unikaj dostania się produktu do oczu
- w przypadku dostania się do oczu, przemyj je dużą ilością wody
Galeria zdjęć:
Konferencja prasowa “Nowoczesne środki do prania”, Warszawa, 17 listopada 2015 – galeria zdjęć
Publikacje po konferencji prasowej:
Nowoczesne środki do prania i znaczenie koncentracji, Chemia i Biznes, 19112015
„Czyste Piękno” o nowoczesnych środkach do prania, chemical.pl, 18112015