Wielkie pranie, czyli o koncentracji i nowoczesnych środkach do prania

DSC00222_300Mówimy „idę zrobić pranie”, po czym wkładamy brudną odzież do pralki, dodajemy odpowiednią ilość środka piorącego (do prania białego lub kolorów) i wracamy do innych zajęć. Piorą za nas nowoczesne – energooszczędne pralki i innowacyjne proszki, płyny, żele, tabletki lub kapsułki – technika i technologia. Ostatnią niedogodnością jest rozwieszenie ubrań do wysuszenia i wyprasowanie.

Wykonując codziennie te rutynowe czynności zadajmy sobie pytania: czy wiemy, jak działają środki piorące, dzięki którym pozbywamy się brudu, z tkanin znikają plamy, a biel odzyskuje ładny odcień? Czy na pewno używamy ich prawidłowo? Czy wiemy, jak sprawić, by nasze pranie było ekonomiczne i przyjazne dla środowiska?

Spotkanie zorganizowane 17 listopada 2015 roku przez Polskie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków Czystości w restauracji „Pod Gigantami” tym razem poświęcone było nowoczesnym środkom do prania. Wykład o nich wygłosiła dr Anna Oborska – Dyrektor Generalny Stowarzyszenia.

Pranie to z chemicznego punktu widzenia bardzo złożony i wieloetapowy proces – mówi dr Anna Oborska –Skutkiem dobrze przeprowadzonego prania jest nie tylko usunięcie zabrudzeń, ale także zapobieganie w procesie prania ponownemu osadzaniu się brudu.

Ale nie tylko usuwanie zabrudzeń jest zadaniem, które technolodzy poszukujący nowych receptur stawiają innowacyjnym środkom do prania. Dobry preparat powinien chronić kolory przed wyblaknięciem, wzmocnić biel, zmiękczać i chronić tkaninę. Ma dodatkowo być bezpieczny dla człowieka i środowiska. Czy ta długa lista wymaga jeszcze uzupełnienia?

Producenci w ostatnim czasie wiele wysiłku wkładają w koncentrację środków do prania – mówi dr Anna Oborska –  Celem tych działań jest opracowanie nowych skoncentrowanych produktów, których stosowanie znacznie zwiększy komfort konsumenta. Kupując produkt skoncentrowany może bowiem nabyć mniejsze, a więc lżejsze opakowanie, a wyprać taką ilość prania, jak dotychczas.

W chwili obecnej duża część proszków do prania jest już skoncentrowana tak, aby można było dozować nie więcej niż 75g, czyli 115 ml na jedno pranie.

Tu należy jednak mocno zaapelować do konsumentów: kupując produkt – nie porównujmy cen patrząc tylko na wielkość, czy wagę opakowania, bo nie ma sensu porównywanie ceny kilograma środka skoncentrowanego ze środkiem, który nie jest skoncentrowany. Patrzmy na ikonę załadunku prania podaną przez producenta na froncie opakowania.

Szukajmy na opakowaniu ikony przedstawiającej kosz na pranie, wypełniony ubraniami, na którym nadrukowana jest liczba, która oznacza na ile prań wystarczy opakowanie. Dzieląc cenę produktu przez tę liczbę otrzymamy informację o cenie jednego prania przy użyciu danego środka. Warto kierować się ceną za pranie, zamiast ceną za kilogram.

Jest jeszcze jeden istotny warunek wykorzystania dobrodziejstwa koncentracji: czytajmy uważnie etykiety! – w szczególności – informacje o dozowaniu środka. Tylko prawidłowe dozowanie preparatu da optymalny wynik. Dozujmy detergenty z nie mniejszą uwagą niż składniki przepisów, których używamy w kuchni podczas pieczenia, czy gotowania. Także podczas prania skrupulatność popłaci!

Polskie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków Czystości jest zaangażowane w międzynarodową kampanię Międzynarodowego Stowarzyszenia Producentów Mydeł, Detergentów i Środków Czystości A.I.S.E (the International Association for Soaps, Detergents and Maintenance Product) „Pierz mądrze – mniej znaczy więcej”. Hasłem kampanii zachęcającej do używania produktów skoncentrowanych jest:  „Mniejsza paczka dla ciebie, wielki krok dla środowiska”. Więcej informacji o kampanii znajdą Państwo po adresem www.pierzmadrze.pl.

Na zakończenie przypominamy o ważnych zasadach bezpiecznego stosowania środków piorących:

  • produkty przechowuj zawsze w miejscach niedostępnych dla dzieci
  • unikaj dostania się produktu do oczu
  • w przypadku dostania się do oczu, przemyj je dużą ilością wody

Galeria zdjęć:

Konferencja prasowa “Nowoczesne środki do prania”, Warszawa, 17 listopada 2015 – galeria zdjęć

Publikacje po konferencji prasowej:

Nowoczesne środki do prania i znaczenie koncentracji, Chemia i Biznes, 19112015

„Czyste Piękno” o nowoczesnych środkach do prania, chemical.pl, 18112015

 

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

AKTUALNOŚCI

WIADOMOŚCI BRANŻOWE

Katarzyna Major

Katarzyna Major

– Starszy Specjalista ds. Legislacyjnych, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Stypendystka Uniwersytetu w Kassel (Niemcy). Ukończyła podyplomowe studia z zakresu ochrony danych osobowych i informacji niejawnych. Doświadczenia zawodowe zdobywała pracując m.in. w wydawnictwie AGORA S.A. oraz w Ministerstwie Skarbu Państwa. Od 2012 r. pracownik Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego.

agnieszkasobkowiak

Agnieszka Sobkowiak

– Kierownik Komunikacji & PR, absolwentka Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania UMK w Toruniu, podyplomowych studiów Polskiego i Europejskiego Prawa Spółek w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz London School of Public Relations. Wieloletnia dyrektor ds. PR w Grupie TZMO SA oraz konsultant z zakresu PR. W Polskim Stowarzyszeniu Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego od roku 2015.

Agata Jurek-Iwińska

Agata Jurek-Iwińska

– Specjalista do spraw Technicznych i Legislacyjnych Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego w obszarze środków biobójczych, aerozoli i kosmetyków. Absolwentka Wydziału Biotechnologii i Nauk o Żywności Politechniki Łódzkiej oraz Wydziału Chemicznego Politechniki Warszawskiej (specjalność: Technologia Związków Biologicznie Czynnych i Kosmetyków), związana z obszarem produktów biobójczych i kosmetyków.

Od 2011 r. współpracuje z Wyższą Szkołą Zawodową Kosmetyki i Pielęgnacji Zdrowia poprzez prowadzenie zajęć laboratoryjnych w zakresie z chemii kosmetycznej. W latach 2014 – 2016 – pracownik merytoryczny w Wydziale Rejestracji Produktów Biobójczych Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

beata kowalczyk

Beata Kowalczyk

– Kierownik do spraw Technicznych i Legislacyjnych, ekspert Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego w obszarze kosmetyków i aerozoli. Absolwentka Wydziału Chemii Akademii Podlaskiej, związana przez wiele lat z branżą chemiczną i medyczną. W latach 2009 – 2015 starszy specjalista w Wydziale Chemii i Farmacji, Departamentu Innowacji i Przemysłu Ministerstwa Gospodarki. Członek Korpusu Prezydencji Polskiej w Unii Europejskiej.

W latach 2010 – 2013 członek delegacji polskiej w pracach na forum ONZ nad Konwencją Minamata w sprawie rtęci. Przedstawiciel Polski w Komitecie ds. REACH, Stałym Komitecie ds. kosmetyków oraz Grupie roboczej ds. międzynarodowych aspektów środowiskowych (substancje niebezpieczne).

Katarzyna Żandarska

Katarzyna Żandarska

– Kierownik do spraw Technicznych i Legislacyjnych, ekspert Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego w obszarze środków czystości i biocydów. Absolwentka Wydziału Chemicznego Politechniki Warszawskiej. Odpowiedzialna za prowadzenie Grupy Roboczej ds. Detergentów w Stowarzyszeniu i za współpracę z A.I.S.E.

Zajmuje się regulacjami dotyczącymi chemikaliów oraz ich praktycznymi implikacjami dla przemysłu, prowadzi doradztwo dla firm w tej kwestii. Zaangażowana w prowadzenie dobrowolnych inicjatyw przemysłu detergentowego, projektów paneuropejskich takich jak:

  • Przyjazna Czystość,
  • Charter 2010,
  • Pierz Mądrze. Mniej znaczy więcej!,
  • Trzymaj kapsułki poza zasięgiem dzieci (Keep Caps from Kids)

oraz w projekt Stowarzyszenia realizowany we współpracy z Biurem ds. Substancji Chemicznych – Czysty i Bezpieczny Dom, dotyczący wczesnoszkolnej edukacji dzieci na temat bezpiecznego stosowania środków czystości i zachowań proekologicznych w domu.

anna_oborska

dr inż. n. chem. Anna Oborska

– Dyrektor Generalny, Wiceprezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego. Odpowiedzialna za budowanie strategii i rozwój Stowarzyszenia, które od 1992 roku zrzesza przedsiębiorców branży kosmetycznej i detergentowej, dostawców surowców i dystrybutorów. Członek Zarządu Cosmetics Europe, członek Zarządu Międzynarodowego Stowarzyszenia Producentów Mydeł, Detergentów i Środków Czystości ( A.I.S.E.). W latach 2013 – 2015 arbiter Komisji Etyki Reklamy, w latach 2015-2017 członek Zarządu Rady Reklamy. Reprezentant Stowarzyszenia w Europejskiej Federacji Aerozolowej (FEA).

Reprezentowała polski przemysł kosmetyczny w Grupie Roboczej ds. Kosmetyków przy Komisji Europejskiej, prezentując stanowiska i uwagi branży. Była ekspertem działających w Komisji Europejskiej grup roboczych ds. Oceny Bezpieczeństwa Kosmetyków i ds. Deklaracji Marketingowych. W roku 2016 ukończyła trzyletni kurs dotyczący oceny bezpieczeństwa produktów kosmetycznych, organizowany przez niemieckie IKW/DGK. Reprezentuje branżę kosmetyczną i detergentową w relacjach z przedstawicielami administracji rządowej.

W roku 2021 została powołana do pełnienia funkcji przewodniczącej Komitetu Technicznego nr 335 PKN.

Z wykształcenia chemik – kosmetolog. Pracę doktorską dotyczącą transportu przeznaskórkowego składników czynnych zawartych w kosmetykach obroniła w 2003 roku. Wieloletni wykładowca akademicki z zakresu chemii kosmetycznej i farmakognozji. Jest członkiem rad programowych czasopism branżowych, autorką ponad 150 artykułów opublikowanych w kraju i za granicą oraz prelegentem na wielu konferencjach krajowych i międzynarodowych.