Dbając o nasze domy i najbliższych – ich bezpieczeństwo oraz komfort – dużo czasu i wysiłku poświęcamy praniu. I choć jest ono ciągle wymieniane jako jeden z najbardziej uciążliwych obowiązków domowych, to dzięki oferowanym przez przemysł detergentowy coraz lepszym i coraz bardziej skutecznym środkom do prania, jest on coraz mniej kłopotliwy i absorbujący. Dodatkowo – dzięki prawidłowemu dozowaniu środków piorących i dochowaniu kilku zasad – możemy istotnie ograniczyć jego koszty oraz wpływ na środowisko.
Prawidłowemu postępowaniu podczas prania poświęcone było kolejne spotkanie zorganizowane przez Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego, które odbyło się w Warszawie, w restauracji „Pod Gigantami” 13 grudnia 2016 roku. Wykład wygłosiła dr Anna Oborska – Dyrektor Generalny Stowarzyszenia.
– Przemysł detergentowy to ogromnie innowacyjna branża, która co roku inwestuje znaczne środki w badania i rozwój. – mówi dr Anna Oborska – Dyrektor Generalny Stowarzyszenia – Efektem tych prac są coraz bardziej nowoczesne środki do prania w formie proszków, płynów, czy kapsułek. Kluczem do ich sukcesu jest odpowiedni dobór składników, a także właściwa kolejność ich uwalniania. Ich zadaniem w procesie prania jest bowiem nie tylko usunięcie zabrudzeń, ale także zapobieganie ponownemu osadzaniu się brudu.
To jednak nie jedyne funkcje skutecznych środków do prania. Dobry proszek, czy płyn muszą jednocześnie chronić kolory odzieży przed blaknięciem, wzmacniać biel, a także chronić tkaniny. Nie należy także zapominać o bezpieczeństwie produktu – dla człowieka i środowiska.
– Ta kwestia jest przedmiotem szczególnej troski firm, które dbają o zrównoważony rozwój. Jej owocem jest pojawienie się na rynku produktów coraz bardziej skoncentrowanych, które pozwalają na dozowanie nie więcej niż 75 g, czyli 115 ml na jedno pranie. Efekty tej innowacji to mniejsze zużycie surowców, opakowań, energii i wody w procesie produkcji, ograniczenie potrzeb transportowych i emisji CO2, a także mniejsza liczba odpadów komunalnych.
Są także istotne korzyści dla konsumentów, którzy kupując produkty skoncentrowane nabywają mniejsze, a więc lżejsze opakowanie, aby wyprać tyle samo, co wcześniej.
Jest jednak istotny warunek ekonomicznego prania: czytajmy uważnie etykiety! – w szczególności – informacje o dozowaniu środka. Tylko precyzyjne dozowanie preparatu da optymalny wynik. Sypiąc „na oko”, nie wykorzystujemy w pełni szansy, którą dają nam nowoczesne proszki, czy płyny do prania.
W poszukiwaniu oszczędności, warto także pamiętać o tym, jak wybrać najbardziej atrakcyjną ofertę podczas zakupów. Z badań przeprowadzonych przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Mydeł, Detergentów i Środków Czystości A.I.S.E. (the International Association for Soaps, Detergents and Maintenance Products) wynika, że czynnikami najistotniejszymi dla decyzji zakupowych Polek są: cena za kilogram oraz cena za opakowanie.
Tu potrzebne są zmiany:
– Kupując produkt – nie porównujmy cen patrząc jedynie na wielkość opakowania lub jego cenę – w sytuacji, gdy na półce stoją obok siebie produkty nie skoncentrowane i skoncentrowane, to może prowadzić do błędnych decyzji – mówi dr Anna Oborska – Patrzmy na ikonę załadunku prania, którą producent zamieszcza na froncie opakowania. To kosz wypełniony ubraniami, na którym nadrukowana jest liczba, która informuje na ile prań wystarczy opakowanie. Dzieląc cenę produktu przez tę wartość otrzymamy rzetelną informację o faktycznej cenie jednego prania przy właściwym użyciu danego środka. Wówczas wybór najbardziej ekonomicznej oferty jest już bardzo prosty – wybierzmy środek, w którym cena za jedno pranie jest najniższa.
Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego jest zaangażowane w międzynarodową kampanię A.I.S.E. „Pierz mądrze – mniej znaczy więcej”. Hasłem kampanii zachęcającej do używania produktów skoncentrowanych jest: „Mniejsza paczka dla ciebie, wielki krok dla środowiska”. Więcej informacji o kampanii znajdą Państwo po adresem www.pierzmadrze.pl.
O Stowarzyszeniu
Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego działa od roku 1992. Do kwietnia roku 2016 – jako Polskie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków Czystości Czyste Piękno. Członkowie Stowarzyszenia to uznani producenci i dystrybutorzy, a także sieci handlowe, dostawcy surowców oraz inne firmy współpracujące z branżami kosmetyczną i detergentową. Dzięki przynależności do Stowarzyszenia zyskali realny wpływ na funkcjonowanie branży kosmetycznej i środków czystości – w Polsce i Unii Europejskiej.
Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego jest członkiem międzynarodowych organizacji branżowych: Cosmetics Europe, Międzynarodowego Stowarzyszenia Producentów Mydeł, Detergentów i Środków Czystości (the International Association for Soaps, Detergents and Maintenance Products) A.I.S.E. oraz Europejskiej Federacji Aerozolowej (European Aerosol Federation) FEA.
Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego jest jedyną organizacją w Polsce działającą w oparciu o synergię przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
Reprezentuje ponad 300 marek kosmetycznych i detergentowych. W firmach członków Stowarzyszenia pracuje około 100 tys. pracowników. Jego głos dociera tam, gdzie zapadają najważniejsze decyzje legislacyjne i gospodarcze dla przemysłu kosmetycznego oraz detergentowego.
Członkostwo w Stowarzyszeniu gwarantuje dostęp do aktualnej wiedzy eksperckiej, pomoc w sytuacjach kryzysowych, wsparcie w obliczu nieuzasadnionych ograniczeń, a także atrakcyjne warunki udziału w branżowych konferencjach i szkoleniach.
Dyrektorem Generalnym Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego jest dr Anna Oborska.