1 września 2015 r. już za nami. Jest to bardzo ważna data dla podmiotów odpowiedzialnych za udostępnianie i wprowadzanie do obrotu biocydów. Zgodnie z zapisami prawnymi po tym terminie produkt biobójczy składający się z odpowiedniej substancji czynnej nie może być udostępniany na rynku UE, jeśli dostawca substancji czynnej lub produktu biobójczego nie znajduje się w wykazie ustanowionym na mocy art. 95 rozporządzenia biobójczego (528/2012).
Aby móc kontynuować legalną sprzedawać produktu biobójczego na rynku, po dniu 1 września 2015 r., koniecznym jest zapewnienie, aby dostawca substancji czynnej produktu lub też samego produktu, w odniesieniu do danej grupy produktowej, znajdował się w wykazie tzw. zatwierdzonych dostawców publikowanym przez ECHA – ,,Article 95 List”.
,,Article 95 List” dostępny jest na stronie ECHA, niemniej jednak możliwe jest, że dostawca, który złożył aplikację po 1 września jeszcze tam nie widnieje. Dlatego też ECHA przewidziała comiesięczną aktualizację wykazu w celu możliwie szybkiego uwzględnienia również tychże dostawców.
Artykuł 95 dotknie również krajowe podmioty odpowiedzialne za udostępnianie produktów biobójczych na rynku. Zgodne z procedowaną w chwili obecnej ustawą o produktach biobójczych należało będzie dostarczyć Prezesowi Urzędu informację o nazwie dostawcy substancji czynnej lub dostawcy produktu biobójczego znajdującego się w wykazie zgodnie z art. 95.
Ważną konsekwencją tych zapisów jest fakt, że w przypadku zmiany dostawcy podmiot odpowiedzialny będzie miał 30 dni na poinformowanie Prezesa Urzędu o tym fakcie. Posiadacze pozwoleń na obrót wydanych na podstawie przepisów dotychczasowych będą mieli 3 miesiące od dnia wejścia w życie ustawy na przekazanie wymaganej informacji.
3 miesięczny okres przejściowy jest wynikiem postulatów Stowarzyszenia zgłoszonych podczas prac w Sejmie. Poprawka zyskała wymagane wsparcie posłów i powinna być uwzględniona w zmienionym tekście projektu ustawy o produktach biobójczych.