Komisja Europejska rozpoczęła 5 maja 2025 konsultacje publiczne, które stanowią kolejny etap procesu oceny rozporządzenia kosmetycznego. Konsultacje potrwają 12 tygodni i zakończą się 28 lipca 2025.
Konsultacje skierowane są do wszystkich zainteresowanych stron, które bezpośrednio lub pośrednio zaangażowane są we wdrażanie przepisów rozporządzenia kosmetycznego, w szczególności: organów administracji publicznej, władz krajowych i regionalnych (np. organów nadzoru rynku, organów służby celnej), organizacji branżowych i konsumenckich, środowisk akademickich, komitetów naukowych, przedsiębiorstw, w tym producentów, importerów, dystrybutorów oraz organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną zdrowia, środowiska i konsumentów.
W ramach konsultacji, Komisja Europejska przygotowała kwestionariusz (w załączeniu), który koncentruje się na następujących obszarach:
- zdrowie i bezpieczeństwo: na ile obecne przepisy rozporządzenia kosmetycznego w sposób wystarczający uwzględniają kwestie dotyczące substancji potencjalnie niebezpiecznych dla zdrowia i środowiska, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych w sklepach stacjonarnych oraz internetowych (w tym w UE i poza UE), czy też oznakowania, w tym informacji o alergenach, szczególnych środkach ostrożności, czy też wymogów bezpieczeństwa w przypadku zastosowań profesjonalnych
- innowacje i technologia: na ile obecne przepisy rozporządzenia kosmetycznego w sposób wystarczający umożliwiają wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań i nowych technologii dla zapewnienia konsumentom lepszych produktów, łatwiejszego dostępu do informacji o produkcie, ograniczania odpadów opakowaniowych
- środowisko: czy przepisy rozporządzenia kosmetycznego powinny obejmować aspekty środowiskowe m.in. kwestie związane z pochodzeniem i wytwarzaniem surowców kosmetycznych, zagrożenia wynikające z oddziaływania na środowisko substancji ED, PBT, vPvB, wpływ na środowisko wynikający ze stosowania, czy też utylizacji produktów kosmetycznych
- konkurencyjność na rynku wewnętrznym / swobodny przepływ towarów
- etykietowanie cyfrowe: w jakim stopniu i które z elementów oznakowania na etykiecie są wykorzystywane przez konsumenta i stanowią dla konsumenta cenne źródło informacji