Regulacjom prawnym a także dobrym praktykom komunikacji i reklamy produktów kosmetycznych poświęcone było szkolenie „PRODUKT KOSMETYCZNY – etyka w komunikacji i reklamie”, które 15 lutego 2021 roku poprowadziły dr Anna Oborska – dyrektor generalna i wiceprezes PSPKD oraz Beata Kowalczyk – ekspert PSPKD w obszarze produktów kosmetycznych. Jego uczestnikami byli arbitrzy Komisji Etyki Reklamy (KER), działającej w strukturze Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy.
Etyka w komunikacji i reklamie jest ogromnie ważna – nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Jej zasady, które zapewniają, że informacja, którą otrzymuje konsument jest rzetelna, w przypadku produktów kosmetycznych – mają kilka źródeł. Głównym i najważniejszym jest legislacja kosmetyczna – polska i europejska – która określa obowiązki i odpowiedzialność osoby wprowadzającej produkt kosmetyczny do obrotu. Drugim – nie mniej istotnym – jest Dokument Techniczny KE w sprawie oświadczeń, który jest zbiorem najlepszych praktyk i dostarcza wytycznych do indywidualnego stosowania Wspólnych Kryteriów. Dokument Techniczny nie ma wiążącej mocy prawnej, odzwierciedla jednak wspólne stanowisko krajowych organów właściwych.
Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy to organizacja pozarządowa, która została powołana w roku 2006 z inicjatywy środowisk rynku reklamowego i marketingowego w celu stworzenia, promocji i ochrony zasad, jakimi powinni kierować się przedsiębiorcy. Rada Reklamy stworzyła i zarządza systemem samoregulacji w obszarze reklamy. W jej skład wchodzą stowarzyszenia branżowe – w tym Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego (PSPKD) – oraz firmy.
Rada Reklamy stworzyła Kodeks Etyki Reklamy – zbiór zasad określających co jest dopuszczalne, a co nieetyczne w przekazie reklamowym. W czerwcu 2020 do Kodeksu Etyki Reklamy został włączony jako załącznik Dokument Techniczny dotyczący oświadczeń o produktach kosmetycznych.
Komisja Etyki Reklamy (KER) która składa się z arbitrów wskazanych przez media, agencje reklamowe i reklamodawców, jest organem Związku Stowarzyszeń Rady Reklamy orzekającym o zgodności reklam z Kodeksem Etyki Reklamy. Zadaniem KER jest rozpatrywanie skarg składanych przez konsumentów, organizacje oraz firmy. KER współpracuje z UOKiK i KRRiTV.
PSPKD prowadzi szeroko zakrojoną edukację w zakresie poprawnego stosowania deklaracji marketingowych przez przemysł kosmetyczny. Firmy i osoby zaineresowane kwestiami prawidłowej komunikacji i reklamy produktów kosmetycznych serdecznie zapraszamy do kontaktu z biurem PSPKD: (22) 625 57 82, biuro@kosmetyki-detergenty.pl.
Z pozdrowieniami,