Kto planował w roku 2020 udział w targach kosmetycznych COSMOPROF BOLOGNA, stracił wprawdzie szansę na zjedzenie u źródła spaghetti bolognese, czy pierożków tortellini, ale poza tym mógł zrealizować wszystkie cele biznesowe. Polskie firmy zaprezentowały swoje marki i produkty pod wspólnym szyldem #PolishBeauty podczas wirtualnej edycji targów WECOSMOPROF. Partnerem polskiego pawilonu #PolishBeauty podczas targów było Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego (PSPKD), a jednym z ekspertów i prelegentów – dr Anna Oborska – dyrektor generalny i wiceprezes Stowarzyszenia.
Prognozy eksperckie wskazują, że mimo dalszej niepewności gospodarczej, w branży kosmetycznej w najbliższych latach prognozowane są wzrosty sprzedaży. Przede wszystkim za sprawą olbrzymiego potencjału eksportowego, który charakteryzuje polskie marki.
Ogólnoświatowa pandemia Covid-19 postawiła pod znakiem wiele z dotychczas stosowanych rozwiązań. Nowe zalecenia i obostrzenia sanitarno-epidemiologiczne państw Europy i Świata spowodowały m. in., konieczność rezygnacji z wydarzeń gromadzących duże grupy uczestników, w tym z targów. Ten los podzieliły targi COSMOPROF BOLOGNA.
Ponieważ branża kosmetyczna, to branża ogromnie innowacyjna, wkrótce w miejsce tradycyjnych targów pojawiła się nowa propozycja, przenosząca je do przestrzeni wirtualnej. Nowa formuła COSMOPROF BOLOGNA w wersji online przybrała nazwę WECOSMOPROF – jej pierwsza – próbna edycja – odbyła się w czerwcu 2020 roku i cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem wśród uczestników z całego świata. Wzięło w nich udział ponad 3 000 wystawców i ponad 40 000 kupców. Polskę reprezentowało ponad 180 firm, stawiając nasz kraj jako piąty pod względem liczebności wystawców. Już 5 października 2020 rozpoczęła się edycja druga. Statystyki dotyczące drugiej edycji, która jeszcze trwa, pojawią się wkrótce.
Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego (PSPKD), zrzeszając ponad 140 działających w Polsce firm z branży kosmetycznej i detergentowej, zostało zaproszone do współpracy przy targach WECOSMOPROF przez operatora specjalnego programu promocji polskiej branży kosmetycznej, który towarzyszył wirtualnym targom – firmę Berm Creative Production Group. Berm, na zlecenie Ministerstwa Rozwoju, zorganizował pod wspólnym szyldem #PolishBeauty cykl działań promujących polską gospodarkę, potencjał polskiego sektora kosmetycznego i polskie marki kosmetyczne.
– Zorganizowane przez firmę Berm streamingi promujące sektor, webinary oraz spotkania z ekspertami branżowymi stworzyły doskonałą bazę wiedzy i platformę do nawiązywania nowych kontaktów handlowych. – mówi dr Anna Oborska – dyrektor generalny i wiceprezes PSPKD – Udział polskich firm w targach pokazał odwiedzającym je gościom z całego świata siłę, atrakcyjność oraz kompleksowość polskiej branży kosmetycznej.
Dr Anna Oborska w panelu eksperckim wygłosiła dwa wykłady:
- Do regulations kill innovation in cosmetic business? Responsible advertisement of cosmetic products
- Skin permeation – the key factor in activity of cosmetic ingredients
W bloku eksperckim Stowarzyszenia uczestnicy mogli wysłuchać także dr Iwony Białas (CosmetoSAFE Consulting), Elżbiety Karwik i Aleksandry Lemle (Be the Sky Girl) oraz Agnieszki Tkaczyńskiej (Zaa-Zoo-Laa) – ich wystąpienia poświęcone były tematyce z zakresu oceny bezpieczeństwa produktu kosmetycznego, trendów i innowacji w produktach kosmetycznych oraz zagadnień zrównoważonego rozwoju, w tym ekoprojektowania.
Wirtualne targi WECOSMOPROF, z silną reprezentacją polskich firm kosmetycznych, mogły się odbyć dzięki licznym szybko podejmowanym działaniom. Jedną z kluczowych była bezprecedensowa decyzja podjęta przez ówczesne Ministerstwo Rozwoju o dostosowaniu zasad programu promocji branży kosmetycznej w ramach poddziałania 3.3.2 „Promocja gospodarki w oparciu o polskie marki produktowe – Marka Polskiej Gospodarki – Brand” Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (PO IR) do realiów Covid-19. Ta zmiana dała szansę obecności w wirtualnym wydarzeniu licznym polskim firmom. Wszyscy oceniają je jako ogromnie udane.
– W tej chwili nie ma już wątpliwości, że rozwiązanie przejściowe, stworzone ze względu na trwającą pandemię Covid-19, zostało bardzo dobrze przyjęte przez odbiorców. Firmy wskazują dodatkowo na rozliczne korzyści przejścia z hal wystawienniczych do przestrzeni wirtualnej – mówi dr Anna Oborska .
Zalety tego rozwiązania, to przede wszystkim:
- rozwiązanie przyjazne dla firm małych i mikro – niższy koszt umożliwia udział także tym z nich, które w targach tradycyjnych – ze względów finansowych i organizacyjnych – nie mogły uczestniczyć
- wydarzenia prezentowane on-line żyją dłużej – zainteresowanie kontrahenci mogą wracać do oglądania materiałów promocyjnych w dogodnym dla siebie czasie – także po zakończeniu targów
Już teraz Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego zachęca wszystkich działających w branży kosmetycznej do śledzenia informacji o listopadowej edycji wirtualnych targów COSMOPROF ASIA. Jest duża szansa, że i tu, dzięki przychylności Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii , będzie możliwe utworzenie polskiego pawilonu #PolishBeauty. Nie ma wątpliwości, że warto.