Detergenty do prania, to pozycja która pochłania blisko 50% sumy wydatków na zakupy chemii gospodarczej w statystycznym polskim domu. Warto wobec tego mieć pewność, że środków tych używamy w sposób prawidłowy, a tym samym ekonomiczny. Najlepsze wykorzystanie walorów płynów do prania jest możliwe tylko wtedy, gdy precyzyjnie stosujemy się do zaleceń producenta. Dzięki prawidłowemu dozowaniu środków piorących i dochowaniu kilku zasad – możemy istotnie ograniczyć jego koszty oraz wpływ na środowisko.
Prawidłowemu postępowaniu podczas prania z użyciem płynów do prania poświęcone było kolejne spotkanie zorganizowane przez Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego, które odbyło się w Warszawie, w restauracji „AleGloria” 5 kwietnia 2018 roku. Wykład wygłosiła dr Anna Oborska – Dyrektor Generalny Stowarzyszenia.
– Przemysł detergentowy to ogromnie innowacyjna branża, która co roku inwestuje znaczne środki w badania i rozwój. – mówi dr Anna Oborska – Dyrektor Generalny Stowarzyszenia – W ostatnim czasie pojawia się na rynku coraz więcej produktów, które dzięki wysokiej koncentracji pozwalają na stosowanie coraz mniejszej dozy i tym zmniejszenie opakowań jednostkowych, przy zachowaniu dotychczasowej liczby prań dla standardowego wsadu prania (4,5 kg). Usunięcie zabrudzeń, a także zapobieganie ponownemu osadzaniu się brudu, jest w tych nowoczesnych produktach możliwe dzięki odpowiednio dobranym składnikom, a także właściwej kolejności ich uwalniania.
Usuwanie zabrudzeń to podstawowa, ale nie jedyna funkcja skutecznych środków do prania. Dobry płyn, czy proszek musi jednocześnie chronić kolory odzieży przed blaknięciem, wzmacniać biel, a także chronić tkaniny. Nie należy także zapominać o bezpieczeństwie produktu – dla człowieka i środowiska.
– Ta kwestia jest przedmiotem szczególnej troski firm, które dbają o zrównoważony rozwój. Jej owocem jest właśnie pojawienie się na rynku produktów coraz bardziej skoncentrowanych, które pozwalają na dozowanie płynu na poziomie poniżej 55 ml na jedno pranie. Efekty tej innowacji to mniejsze zużycie surowców, opakowań, energii i wody w procesie produkcji, ograniczenie potrzeb transportowych i emisji CO2, a także mniejsza liczba odpadów komunalnych.
Te działania są inspirowane i promowane przez europejską organizację branży detergentowej A.I.S.E. (International Association for Soaps Detergents and Maintenance Products), które zachęca producentów środków do prania m. in. do podejmowania dobrowolnych zobowiązań obniżania dozy z myślą o konsumentach i o środowisku.
Konsumenci, kupując produkty skoncentrowane, nabywają mniejsze, a więc lżejsze opakowanie, aby wyprać tyle samo, co wcześniej.
Jest jednak istotny warunek ekonomicznego prania: czytajmy uważnie etykiety! – w szczególności – informacje o dozowaniu środka. Tylko precyzyjne dozowanie preparatu da optymalny wynik. Sypiąc lub lejąc „na oko”, nie wykorzystujemy w pełni szansy, którą dają nam nowoczesne płyny, czy proszki do prania.
W poszukiwaniu oszczędności, warto także pamiętać o tym, jak wybrać najbardziej atrakcyjną ofertę podczas zakupów. Z badań przeprowadzonych przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Mydeł, Detergentów i Środków Czystości A.I.S.E. (the International Association for Soaps, Detergents and Maintenance Products) wynika, że czynnikami najistotniejszymi dla decyzji zakupowych Polek są: cena za kilogram oraz cena za opakowanie.
Tu potrzebne są zmiany:
– Kupując produkt – nie porównujmy cen patrząc jedynie na wielkość opakowania lub jego cenę – jeśli na półce znajdą się obok siebie produkty nieskoncentrowane i skoncentrowane, ta metoda może prowadzić do błędnych decyzji – mówi dr Anna Oborska – Patrzmy na ile prań wystarczy dany produkt – tę informację producent zamieszcza na froncie opakowania. To kosz wypełniony ubraniami, na którym nadrukowana jest liczba, która informuje, na ile prań wystarczy opakowanie. Dzieląc cenę produktu przez tę wartość otrzymamy rzetelną informację o faktycznym koszcie jednego prania (przy właściwym dozowaniu danego środka). Wówczas wybór najbardziej ekonomicznej oferty jest już bardzo prosty.
Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego jest zaangażowane w międzynarodową kampanię A.I.S.E. „Pierz mądrze – mniej znaczy więcej”. Hasłem kampanii zachęcającej do używania produktów skoncentrowanych jest: „Mniejsza paczka dla ciebie, wielki krok dla środowiska”. Więcej informacji o kampanii znajdą Państwo po adresem www.pierzmadrze.pl.
Kontakt:
Agnieszka Sobkowiak
Kierownik komunikacji i PR
Tel. 881 361 611
agnieszka.sobkowiak@kosmetyki-detergenty.pl
O Stowarzyszeniu
Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego działa od roku 1992. Członkowie Stowarzyszenia to uznani producenci i dystrybutorzy, a także sieci handlowe, dostawcy surowców oraz inne firmy współpracujące z branżami kosmetyczną i detergentową.
Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego jest członkiem międzynarodowych organizacji branżowych: Cosmetics Europe, Międzynarodowego Stowarzyszenia Producentów Mydeł, Detergentów i Środków Czystości (the International Association for Soaps, Detergents and Maintenance Products) A.I.S.E. oraz Europejskiej Federacji Aerozolowej (European Aerosol Federation) FEA.
Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego jest jedyną organizacją w Polsce działającą w oparciu o synergię przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
Członkostwo w Stowarzyszeniu gwarantuje dostęp do aktualnej wiedzy eksperckiej, pomoc w sytuacjach kryzysowych, wsparcie w obliczu nieuzasadnionych ograniczeń, a także atrakcyjne warunki udziału w branżowych konferencjach i szkoleniach.
Dyrektorem Generalnym Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego jest dr Anna Oborska.