Pierwsze półrocze 2025 roku upłynęło pod znakiem intensywnej pracy i strategicznego zaangażowania – zarówno w związku z objęciem przez Polskę przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej, jak i dzięki aktywności Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego, które wykorzystało ten czas do wzmocnienia głosu branży na forum europejskim.
PSPKD aktywnie uczestniczyło w kształtowaniu europejskiej legislacji, reprezentując interesy branży w kluczowych procesach decyzyjnych i promując rozwiązania sprzyjające innowacyjności oraz konkurencyjności sektora. 28 przekazanych stanowisk, udział w pracach nad projektami legislacyjnymi oraz obecność na wydarzeniach wysokiego szczebla – to tylko niektóre z inicjatyw, które potwierdzają znaczącą rolę Stowarzyszenia na forum europejskim.
PSPKD PODCZAS POLSKIEJ PREZYDENCJI
Zakończenie polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, przypadającej na pierwsze półrocze 2025 roku, stanowi istotny moment podsumowania intensywnego okresu działań na rzecz europejskiego sektora kosmetycznego i detergentowego. Przez 6 miesięcy Polska przewodniczyła pracom jednego z kluczowych organów decyzyjnych UE, pełniąc rolę koordynatora, mediatora i reprezentanta Rady wobec innych instytucji Unii.
Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego (PSPKD) w ścisłej współpracy z europejskimi organizacjami branżowymi – Cosmetics Europe i A.I.S.E. – aktywnie uczestniczyło w kształtowaniu i promowaniu rozwiązań legislacyjnych wspierających innowacyjność i konkurencyjność europejskiej branży kosmetycznej i detergentowego.
Aktywny udział PSPKD w okresie polskiej prezydencji w Radzie UE przełożył się na szereg działań – od przygotowania licznych stanowisk branżowych, przez udział w kluczowych procesach legislacyjnych, po obecność na wydarzeniach o strategicznym dla przemysłu znaczeniu. Poniżej przedstawiamy najważniejsze inicjatywy, w które Stowarzyszenie było zaangażowane, reprezentując głos branży w dialogu z krajowymi i unijnymi decydentami.
STANOWISKA BRANŻOWE PSPKD:
Przekazaliśmy 28 stanowisk m.in. do Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Biura ds. Substancji Chemicznych, GIS, URPL, ECHA oraz Komisji Europejskiej. Dotyczyły one m.in.: składników produktów kosmetycznych, raportowania mikroplastików, zmiany rozporządzenia detergentowego, oceny i rejestracji produktów biobójczych, zmiany klasyfikacji etanolu, Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta, Green Claims Directive czy ESPR.
PROJEKTY LEGISLACYJNE:
- Rozporządzenie Detergentowe
– rewizja zakończona sukcesem. W okresie polskiej prezydencji wypracowano w ramach trilogów kompromisowy tekst rozporządzenia i osiągnięto porozumienie polityczne, w którym dzięki zaangażowaniu branży (6 stanowisk i rekomendacji PSPKD, współpraca z AISE, liczne rozmowy nieformalne) oraz istotnemu wsparciu Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz Biura ds. Substancji Chemicznych, przyjęte zostały korzystne dla branży rozwiązania:
- Cyfrowy Paszport Produktu (DPP) – tworzony dla modelu, nie dla partii produktu;
- rozszerzenie wymagań w zakresie biodegradacji – dostatecznie długie okresy przejściowe dla nowych wymogów biodegradacji:
o folia do kapsułkowania detergentów – 6 lat od wejścia rozporządzenia w życie;
o substancje organiczne inne niż surfaktanty i ww. folie, celowo dodane do formulacji detergentu w stężeniu ≥10% w/w (z wyłączeniem wody) – 8 lat od wejścia rozporządzenia w życie;
- limity zawartości fosforu – utrzymane na dotychczasowym poziomie, brak rozszerzenia na produkty do czyszczenia powierzchni, ręcznego zmywania i profesjonalne; potencjalne obniżenie limitów zawarte w klauzuli przeglądu – ocena KE po 2 latach od wejścia rozporządzenia w życie;
- uregulowanie środków czystości opartych na mikroorganizmach (do tej pory brak szczegółowych przepisów) – ocena ryzyka jako podstawa dopuszczenia produktów na rynek i utworzenie w perspektywie kilku lat metodologii oceny ryzyka dla mikroorganizmów stosowanych w detergentach, uniknięcie pośredniego zakazu dla formatu spray’ów;
- miarki dozujące – usunięcie „wyraźnych oznaczeń” na zamknięciach płynnych detergentów do prania oraz „wyraźnie kontrastującego koloru” w miarkach dozujących;
- okres przejściowy – stosowanie rozporządzenia przesunięte z 30 do 42 M od wejścia w życie.
- Dyrektywa ws. uzasadniania wyraźnych oświadczeń środowiskowych (Green Claims)
– mimo niepewnego obecnie statusu dokumentu i możliwego wycofania wniosku przez Komisję Europejską – dyrektywa była przedmiotem burzliwych dyskusji w ramach trwających trilogów. PSPKD konsekwentnie przekazywało władzom perspektywę przemysłu (6 przekazanych stanowisk i rekomendacji), podkreślając ryzyka i wyzwania dla branży. Do ostatniej chwili PSPKD postulowało wprowadzenie rozwiązań usprawniających i zmniejszających obciążenia administracyjne dla przedsiębiorców. W chwili decyzji o wstrzymaniu trilogów, jaka zapadła w czerwcu, nierozstrzygnięte pozostały kwestie dotyczące:
- wprowadzenia uproszczonej procedury weryfikacji oświadczeń dla oświadczeń odnoszących się do aspektów środowiskowych oraz opartych na uznanych standardach i certyfikatach;
- zawężenie listy substancji niebezpiecznych, których zawartość w produkcie mogłaby wiązać się z późniejszym wprowadzeniem zakazu stosowania oświadczeń środowiskowych
- możliwości wyprzedania (do wyczerpania zapasów) produktów wyprodukowanych
i wprowadzonych na rynek UE przed wejściem w życie nowych przepisów dot. oświadczeń środowiskowych
- Simplification
– w duchu priorytetów polskiej prezydencji w Radzie UE, PSPKD wskazało przeszkody legislacyjne wymagające uproszczenia w celu wspierania konkurencyjności polskich i europejskich przedsiębiorstw. Do Ministerstwa Rozwoju i Technologii przekazaliśmy 2 dokumenty – w styczniu oraz w marcu 2025. Podkreślaliśmy w nich konieczność wprowadzenia nowego podejścia do tworzenia prawa poprzez zachęty dla firm do inwestowania, unikanie wprowadzania nadmiernych uregulowań prawnych, ograniczanie nadmiernych obciążeń, zwłaszcza w zakresie raportowania, zapewnienie spójności regulacyjnej, dostosowywanie regulacji do realiów przemysłowych oraz integrację propozycji legislacyjnych poprzez wzmocnienie systemu kontroli ze strony organów UE w celu oceny każdej nowej inicjatywy legislacyjnej i politycznej. Dodatkowo, wykorzystywanie solidnych danych i dowodów naukowych oraz skumulowanej oceny wpływu regulacji jako podstawy dla skutecznego tworzenia polityki, nastawionej na poprawę konkurencyjności przemysłu i zmniejszanie obciążeń regulacyjnych.
WYDARZENIA:
- Konferencja: Importance of biocidal products in our life. Exchange of experiences of the Competent Authorities
organizowana przez Ministerstwo Zdrowia i Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Komisji EU, ECHA, władz krajowych z wielu państw członkowskich UE (PL, UA, ES, SK, PT, LT, IT, FR, CZ, HR, BE, HU, DK) w zakresie produktów biobójczych, substancji chemicznych i centrów toksykologicznych a także polskie organizacje branżowe: Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego (PSPKD) oraz Polskie Stowarzyszenie Pracowników Dezynfekcji, Dezynsekcji i Deratyzacji (PSPDDD).
Spotkanie stało się ważnym forum wymiany doświadczeń oraz dyskusji nad potrzebą harmonizacji działań regulacyjnych i edukacyjnych w obszarze produktów biobójczych. PSPKD zwróciło szczególną uwagę na rolę takich produktów jak produkty do czyszczenia i dezynfekcji, repelenty i insektycydy, a także biobójczych substancji czynnych – w tym etanolu – w skutecznej profilaktyce zdrowotnej. Przedstawiciele Stowarzyszenia zaprezentowali inicjatywy branżowe mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa i efektywności tych środków, podkreślając jednocześnie istotną rolę PSPKD w działaniach edukacyjnych i legislacyjnych. W swoim wystąpieniu PSPKD zwróciło uwagę na poważne konsekwencje ewentualnej reklasyfikacji etanolu jako substancji CMR, która mogłaby mieć negatywny wpływ na trzy kluczowe sektory: kosmetyczny, biocydowy i detergentowy.
- Konferencja: Kompas Konkurencyjności: Europejski przemysł w globalnym wyścigu organizowana przez EURACTIV Poland.
Publikacja Kompasu Konkurencyjności – nowej inicjatywy politycznej Komisji Europejskiej – stała się punktem wyjścia do debaty o wyzwaniach gospodarczych, przed którymi stoi dziś Europa: rosnącej presji konkurencji technologicznej oraz pilnej potrzebie przemysłowej transformacji. PSPKD podkreśliło w tym kontekście szczególnie złożoną sytuację branży kosmetycznej i detergentowej, na którą coraz silniej oddziałuje fala nowych regulacji, mogących znacząco wpłynąć na funkcjonowanie i konkurencyjność tych sektorów.
- Konferencja: EU Industry Days 2025 organizowana przez Komisję Europejską, przy wsparciu Polskiej prezydencji w Radzie UE.
W panelu „Business in the EU made easier: the path towards simplification” PSPKD przedstawiło wyzwania, z jakimi mierzy się przemysł kosmetyczny i detergentowy w obliczu rosnącej presji regulacyjnej. Przepisy chemiczne, konsumenckie i środowiskowe nakładają na firmy liczne obowiązki, dlatego ograniczenie biurokracji i nadmiernych obciążeń jest kluczowe dla zachowania konkurencyjności i wspierania innowacji. PSPKD zwróciło uwagę m.in. na potrzebę uproszczenia regulacji dotyczących składników CMR, ryzyko powstania 27 różnych systemów oceny oświadczeń środowiskowych oraz potencjał cyfrowych narzędzi w redukcji obciążeń administracyjnych.
Pragniemy serdecznie podziękować wszystkim Osobom i Firmom, które odpowiadały na nasze zapytania, aktywnie uczestnicząc w redagowaniu stanowisk oraz dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem. Dzięki Państwa zaangażowaniu wspólnie wypracowaliśmy merytoryczne i skuteczne stanowiska, które z powodzeniem reprezentowały interesy branży kosmetycznej i detergentowej na forum krajowym oraz europejskim. Dziękujemy za zaufanie i z niecierpliwością oczekujemy dalszej, owocnej współpracy.