Rozporządzenie nr 2020/1182 z dnia 19 maja 2020 r.[1] (15 ATP do CLP), zmieniło dotychczasową klasyfikację lilialu (INCI: Butylphenyl Methylpropianal | UPAC: Aldehyd 2-(4-tert-butylobenzylo)propionowy | CAS 80-54-6).
Od 1 marca 2022 r. lilial będzie klasyfikowany jako substancja szkodliwa na rozrodczość kategorii 1B (Repro. 1B) tzw. CMR kategorii 1B.
Zgodnie z załącznikiem XVII, pozycja 28, 29, 30 rozporządzenia REACH[2]:
- Substancje, które są zaklasyfikowane jako rakotwórcze kategorii 1 A lub 1B w części 3 załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 i są wymienione odpowiednio w dodatku 1 lub dodatku 2.
- Substancje, które są zaklasyfikowane jako działające mutagennie na komórki rozrodcze kategorii 1 A lub 1B w części 3 załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 i są wymienione odpowiednio
w dodatku 3 lub dodatku 4. - Substancje, które są zaklasyfikowane jako działające szkodliwie na rozrodczość kategorii 1 A lub 1B
w części 3 załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 i są wymienione odpowiednio
w dodatku 5 lub dodatku 6.
Nie są wprowadzane do obrotu lub stosowane:
– jako substancje
– jako składniki innych substancji, lub
– w mieszaninach
do powszechnej sprzedaży, gdy indywidualne stężenie w substancji lub mieszaninie jest równe lub większe niż:
– odpowiednie specyficzne stężenie graniczne określone w części 3 załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008, lub
– odpowiedniego ogólnego stężenia granicznego określonego w części 3 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008.
W produktach chemii gospodarczej lilial stosowany jest jako składnik mieszaniny chemicznej i w takiej formie jest wprowadzany do obrotu do sprzedaży powszechnej, czyli tzw. obrotu konsumenckiego. Lilial nie posiada również specyficznego stężenia granicznego (SCL), a ogólne stężenie graniczne dla klasyfikacji substancji ze względu na szkodliwość dla rozrodczości kategorii 1A i 1B – w przypadku lilialu wynosi 0.3%.
Powyższa analiza prawna pozwala stwierdzić, że nie istnieje zakaz stosowania lilialu w produktach chemii gospodarczej, chyba że zostanie przekroczone ogólne stężenie graniczne powodujące zaklasyfikowanie produktu końcowego przeznaczonego do obrotu konsumenckiego jako Repro. 1B.
Wymagania prawne dotyczą także produktów już wprowadzonych do obrotu – wszystkie produkty będące na rynku po 1 marca 2022 r. muszą być zgodnie z ww. aspektami prawnymi (także produkty wprowadzone przed 1 marca 2022 r.).
[1] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32020R1182
[2] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:02006R1907-20220301&from=PL