Sposób uczesania to jeden z czytelnych znaków poszczególnych okresów w historii mody. Moda w tej dziedzinie zmienia się, a charakterystyczne fryzury stały się symbolem pewnych epok i stylu życia (lata 60-te, 70-te, 80-te XX w. itd.). Zmieniają się także metody dbałości o higienę włosów i ich pielęgnacji.
Wraz z postępem nauki w obszarze składników produktów kosmetycznych i odkrywania nowych substancji – o szczególnie cennych właściwościach – pojawiają się innowacyjne produkty wspomagające pielęgnację i regenerację włosów oraz skóry głowy. Jedno bowiem się nie zmienia: zdrowe i lśniące włosy są piękną wizytówką i marzeniem każdej i każdego z nas.
Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego (PSPKD) od 17 lat prowadzi projekty „Nauka dla urody” i „Nauka dla domu”, których celem jest popularyzacja wiedzy eksperckiej i naukowej z obszaru produktów kosmetycznych i detergentowych. To okazja to ciekawych rozmów o faktach i mitach dotyczących tych ważnych dóbr, których w każdej Rodzinie i w każdym domu używamy na co dzień.
Tym razem spotkanie, które odbyło się 5 grudnia 2022 roku w warszawskiej restauracji „AleGloria”, poświęcone było skutecznej pielęgnacji włosów.
Dr inż. Anna Oborska – dyrektor generalna i wiceprezes PSPKD – otworzyła spotkanie przywołując wyniki badania European Consumer Perception Study, które w roku 2022 zostało przeprowadzone przez europejską organizację branżową Cosmetics Europe. Jego celem było poznanie opinii konsumentów na temat kosmetyków.
W badaniu uczestniczyło ponad 6 000 konsumentów z dziesięciu krajów europejskich: Bułgarii, Danii, Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Hiszpanii, Szwecji, Wielkiej Brytanii oraz Polski. Potwierdziło ono, że kosmetyki są niezbędne na wszystkich etapach naszego życia.
– Dlaczego kosmetyki są aż tak ważne? To są produkty, których używamy na co dzień – pozwalają nam zachować higienę, ale także są kluczowym czynnikiem kształtującym ogólną jakość życia, pewność siebie a nawet poczucie własnej wartości. Trudno nie zgodzić się z wnioskiem podsumowującym badanie przeprowadzone przez Cosmetics Europe, że używanie kosmetyków wpływa na poprawę komfortu i samopoczucia. – mówiła podczas konferencji dr inż. Anna Oborska.
Jak przywiązanie europejskich konsumentów do produktów kosmetycznych przekłada się na liczby? Przeciętny Europejczyk używa w ciągu dnia 7 różnych produktów kosmetycznych, a w ciągu tygodnia- 13. Wyższe wartości zadeklarowały kobiety, które używają: 9 produktów dziennie i 15 tygodniowo. Rekordzistami europejskimi są osoby z grupy wiekowej 18-24 lat, które używają aż 16 produktów tygodniowo. Wyniki uzyskane w Polsce są nieznacznie wyższe od średniej europejskiej: używamy 8 różnych produktów kosmetycznych dziennie i 13 tygodniowo. Wyniki uzyskane w grupie kobiet: 11 produktów dziennie i 16 w skali tygodnia.
Higiena i pielęgnacja włosów, to zabiegi, które przeprowadzamy każdego dnia. Zmieniają się mody i trendy oraz zwyczaje, ale jedno jest pewne – pielęgnację włosów należy rozpocząć od dobrego umycia włosów i skóry głowy:
– Dyskusja o tym jak często należy myć głowę, to temat rzeka – dyskutowany od zawsze. A prawidłowa odpowiedź jest jedna: tak często, jak skóra głowy tego potrzebuje. Częstotliwość mycia, to sprawa indywidualna.– mówiła dr Anna Oborska.
Dobry szampon usuwa zanieczyszczenia, które znajdują się na włosach: sebum (łój), pot, martwe komórki naskórka, a także resztki preparatów kosmetycznych (lakierów, żeli, wosków, pianek, itp.). Warto dobrać go nie tylko do rodzaju włosów, ale także do potrzeb skóry głowy. Po każdym myciu głowy i włosów, pamiętajmy o zastosowaniu odżywki, która zabezpiecza włos przed uszkodzeniami.
Dr Anna Oborska omówiła składniki powszechnie stosowane w produktach do pielęgnacji włosów, akcentując te, które powinny znaleźć się w składach poszczególnych kategorii: szamponach, produktach kondycjonujących, produktach do stylizacji. To one często decydują o specyficznym działaniu preparatu, który jest przeznaczony do zadbania o włosy szczególnych potrzeb (w tym przetłuszczających się, z tendencją do łupieżu, czy wypadania).
Skoro składniki decydują o skuteczności działania produktu: jak w gąszczu informacji chemicznych może poradzić sobie użytkownik produktów kosmetycznych nie będący profesjonalistą? Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego zachęca do korzystania z największej w Polsce bazy substancji stosowanych do produkcji kosmetyków. Pod adresem cosmile.app użytkownik znajdzie wszystkie informacje, które pomogą mu dokonywać świadomych i poprawnych wyborów.
Jakich rad dotyczących skutecznej pielęgnacji włosów zimą udzieliła na zakończenie spotkania dr Anna Oborska?
– Włosy nie lubią skrajnych temperatur. Nośmy czapki – zwróćmy jednak uwagę, żeby nie były zbyt ciasne i nie powodowały podrażnień skóry głowy, czy przepocenia. Dbajmy o dostateczne nawilżenie włosów i skóry głowy – ten efekt osiągniemy poprzez stosowanie odpowiednio dobranych preparatów pielęgnacyjnych a także poprzez dbałość o odpowiednie nawodnienie organizmu. Susząc włosy pamiętajmy, że zbyt wysoka temperatura sprawi, że włosy staną się suche i łamliwe.
Więcej informacji na temat postrzegania przez konsumentów kosmetyków i produktów higieny osobistej znajdą Państwo tu: Cosmetics Europe – The Personal Care Association :: European Consumer Perception Study 2022