Co z zakazem sprzedaży kosmetyków w aptekach?

Co z zakazem sprzedaży kosmetyków w aptekach?

Z najnowszych informacji wynika, że zmiany wprowadzone projektem ustawy Prawo farmaceutyczne, który ma ukazać się w I kwartale 2017 r. nie obejmą produktów kosmetycznych. Mając na uwadze ogromną szkodliwość wprowadzenia zakazu sprzedaży kosmetyków w aptekach, Stowarzyszenie brało bardzo czynny udział w dyskusjach i konsultacjach z władzami, prezentując aktywnie stanowisko branży kosmetycznej

Wprowadzenie ewentualnego zakazu sprzedaży Stowarzyszenie od samego początku postrzegało jako negatywne dla branży kosmetycznej. Trzeba bowiem pamiętać, że tu – obok dużych, międzynarodowych firm posiadających szerokie portfolio produktów, działalność gospodarczą prowadzą także przedsiębiorstwa mikro, małe i średnie. Wiele z nich wyspecjalizowało się w produkcji i sprzedaży opartej na modelu dystrybucji selektywnej, takim jak kanał apteczny. Ich model biznesowy i trwałe przewagi konkurencyjne zbudowane zostały poprzez poszukiwanie oraz zagospodarowywanie nisz rynkowych. Te produkty trudno przenieść na półki innych kanałów dystrybucji – do sklepów wielkopowierzchniowych, sklepów tradycyjnych, czy nawet sieci drogeryjnych. W sytuacji tych firm, wprowadzenie zakazu sprzedaży kosmetyków w aptekach byłoby realnym zagrożeniem – dla ich rozwoju, innowacyjności a nierzadko – dalszego funkcjonowania.

Wprowadzenie ewentualnego zakazu to także potencjalna strata dla konsumentów i aptek. W praktyce mógłby on bowiem oznaczać zniknięcie z rynku dużej grupy specjalistycznych produktów, które powstały w odpowiedzi na zweryfikowane potrzeby i oczekiwania rynku i służą do rozwiązania konkretnych problemów. Dla prawidłowego ich doboru i sprzedaży niezbędna jest profesjonalna wiedza farmaceuty, czy też lekarza dermatologa.

Nie ma zresztą wątpliwości co do tego, gdzie konsument chce poszukiwać produktów kosmetycznych dedykowanych określonym potrzebom pielęgnacyjnym lub higienicznym. Tylko w aptece ma on bowiem możliwość uzyskania porady specjalisty, co ma ogromne znaczenie w przypadku np.: produktów do pielęgnacji noworodków i niemowląt, higieny jamy ustnej w stanach takich jak nadwrażliwość czy problemy przyzębia, zapobieganiu powstawaniu próchnicy, higieny intymnej, codziennej pielęgnacji skóry ze specyficznymi zmianami i problemami.

Marki członków stowarzyszenia