Jednym z ważniejszych kierunków eksportu polskich kosmetyków i detergentów jest… Turcja. Ten atrakcyjny rynek liczy blisko 80 mln mieszkańców.
Wartość polskich produktów, które tam trafają, to ponad 500 mln zł, a jej średnioroczne tempo wzrostu to co roku około 10%.
Sprzedaż do Turcji to około 3% łącznej polskiej sprzedaży zagranicznej kosmetyków i detergentów.
Jest to dla polskich produktów 11. rynek eksportowy i jednocześnie 1. rynek azjatycki.
Które produkty trafiają do Turcji?
63% lącznej sprzedaży to kosmetyki. Ale stabilny wzrost sprzedaży z Polski jest możliwy głównie dzęki gwałtownemu wzrostowi sprzedaży produktów chemii gospodarczej, której wartość w ciągu zaledwie 4 lat 2010 – 2014 wzrosła 2,5 krotnie.
Dostęp do tureckiego rynku jest ułatwiony – Turcja jest krajem stowarzyszonym z UE i nie stawia przed polskimi producentami barier celnych, które komplikują sprzedaż chemikaliów na innych rynkach bliskowschodnich.
Polskie fabryki zaliczają się do najważniejszych zewnętrznych dostawców chemikaliów konsumpcyjnych na rynek turecki.
Ich udział w całkowitym imporcie kosmetyków wyniósł w Turcji w 2016 roku ponad 6%, dając Polsce 5. lokatę – za Niemcami, Francją, irlandią i Rumunią. W przypadku chemii gospodarczej Polska z blisko 8% udziałem zajmuje 4. lokatę – za Niemcami, Belgią i Włochami.
Źródło: na podstawie Chemia i Biznes, nr 3/2017 (18)